Contact      Imprint

Model Details

ITIL, Information Technology Infrastructure Library

Model Type:Generic Type
Name:ITIL,
Information Technology Infrastructure Library
Reference (Primary Reference / Secondary Reference):(Hochstein, A.; Hunziker, A.: Serviceorientierte Referenzmodelle des IT-Managements. In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik(2003)232, pp. 45-56.;
Hochstein, A.; Zarnekow, R.; Brenner, W. : ITIL als Common-Practice-Referenzmodell f?r das IT-Service-Management - Formale Beurteilung und Implikationen f?r die Praxis. Wirtschaftsinformatik, 46(2004)5, pp. 382-389.;
Hochstein, A.; Zarnekow, R.; Brenner, W.: Serviceorientiertes IT-Management nach ITIL: M?glichkeiten und Grenzen. In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik (2004)239, pp. 68-76.;
Hochstein, A.; Wetzel, Y.; Brenner, W.: Fallstudie: ITIL-konformer Service Desk bei T-Mobile Deutschland. In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik(2004)237, pp. 32-42.;
Hafner, M.; Schelp, J.; Winter, R.: Architekturmanagement als Basis effizienter und effektiver Produktion von IT-Services. In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik(2004)237, pp. 54-79.;
B?hmann, T.; Krcmar, H.: Grundlagen und Entwicklungstrends im IT-Servicemanagement. In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik(2004)237, pp. 7-21.;
B?hmann, T.; Krcmar, H.; Walter, S.: >>Living Book<< - Wissensmanagement im Kontext von IT-Process Reengineering. In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik(2005)246, pp. 49-57.;
Kemper, H.-G.; Hadjicharalambous, E.; Paschke, J.: IT-Servicemanagement in deutschen Unternehmen - Ergebnisse einer empirischen Studie zu ITIL. In: HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik(2004)237, pp. 22-31.;
Tamm, G.; Zarnekow, R.: Umsetzung eines ITIL-konformen IT-Service-Support auf der Grundlage von Web-Services. In: O. K. Ferstl, E. J. Sinz, S. Eckert, T. Isselhorst (Eds.): Wirtschaftsinformatik 2005 : eEconomy, eGovernment, eSocienty (pp. 646-666). Heidelberg: Physica, 2005.;
Moser, C.; Bayer, F.: IT Architecture Management: A Framework for IT-Services. In: J. Desel, U. Frank (Eds.): Enterprise Modelling and Information Systems Architectures : Proceedings of the Workshop in Klagenfurt October 24-25, 2005 (Vol. P-75, Lecture Notes in Informatics (LNI) - Proceedings, pp. 137-151). Bonn: Gesellschaft f?r Informatik, 2005.)
Origin:Practice
Responsibility for Modeling (Personal Responsibility / Organizational Responsibility):(- / Office of Government Commerce for GB)
Access:Limited
Tool Support:Yes
Domain:Function: IT-Management
Modeling Language(s):- (Verbal)
Modeling Framework:Yes
Number of Diagrams:-
Number of Views:no statement
Process-related Size:-
Organization-related Size:-
Data-related Size:-
Function-related Size:-
Output-related Size:-
Construction Method:-
Evaluation Method:Critical Argumentation (Hochstein, Hunziker 2003) / (No/No)
Evaluation using GoMs based on Case Studies built using PROMET BECS (Hochstein, Zarnekow, Brenner 2004) / (Yes/Yes)
Critical Argumentation (Hochstein, Zarnekow, Brenner 2004) / (Yes/Partly)
Case Studie (Hochstein, Wetzel, Brenner 2004) / (Partly/Partly)
Empirical Studie Using Online Questioning (Kemper, Hadjicharalambous, Paschke 2004) / (Yes/Yes)
Application Method(s):Implementation of Service Processes using Web Service Technology (Tamm, Zarnekow 2005)
Reuse and Customization:no statement
Use Case(s):Multiple (Hochstein, Hunziker 2003) / (Partly/Partly/Partly)
1 (Hochstein, Wetzel, Brenner 2004) / (Yes/Parly/Parly)
Abstract: